maanantai 25. heinäkuuta 2016

New Orleans Heart Attack 2.0

...eli supermakea ja supermahtava etelävaltiolainen pekaanipiirakka uudelleensyntyneenä


Tuttavapiiristäni ja muutamaltakin Ravintolapäivän kojulta monelle varmasti tutuksi tullut pekaanipiirakka on ollut aina yksi ehdottomia suosikkejani kaikista leivonnaisista, mitä olen tehnyt. Superpähkinäisen piirakan leipominen on kuin tapaisi vanhaa ystävää. Useita vuosia olen tehnyt piirakkaa True Blood -keittokirjan ohjeella ja tavallisella muropohjalla. Alkuperäinen piirakka on ollut aina hitti, mutta joskus jopa rakkaimman lapsen kohdalla on hyvä kokeilla uutta lähestymistapaa. Vaikka vanha toimisikin, mitä jos pieni uudistus toimisi vielä paremmin? Löysin keittiöstäni aika kauan lasipurkissa ollutta mantelijauhoa, josta halusin päästä eroon. Lisäksi muscovadosokeripusseja aikoinaan muutamankin Ravintolapäiviä varten ostaneena minua houkutteli päästä niistäkin osittain eroon. Kokeilin rohkeasti piirakkapohjaan mantelijauhoja, ja kokeilu oli enemmän kuin voitto! Mantelijauhoista tulee ihanan rasvainen ja rapea, mutta samalla pehmeä piirakkapohja. Yksi ynnä yhteen: legendaarisesta New Orleans Heart Attackista tuli New Orleans Heart Attack 2.0 - paranneltu versio!

Pohja:
200g mantelijauhoa
50g ruokosokeria
50g muscovadosokeria
ripaus suolaa
110g voita tai margariinia

Täyte:
2,5dl rouhittuja pekaanipähkinöitä
2dl tummaa siirappia
1,25dl muscovadosokeria
1tl vanilja-aromia
3 munaa
1rkl perunajauhoa


Pohjan kimppuun...
  1. Sulata voi tai margariini mikrossa.
  2. Sekoita rasva pohjan ainesten kanssa sekaisin tasaiseski, rasvaiseksi massaksi.
  3. Taputtele massa halkaisijaltaan n. 24cm:n piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. 
  4. Siirrä jääkaappiin vähintään puoleksi tunniksi.

Täytteen kimppuun...
  1. Laita uuni lämpenemään 175 asteeseen alalämmölle.
  2. Rouhi pekaanipähkinöitä pienehköksi rouheeksi.
  3. Mittaa siirappi kulhoon, lisää munat, vanilja-aromi ja rouhitut pähkinät, ja sekoita.
  4. Lisää lopuksi perunajauho ja sekoita voimakkaasti sekaisin, ettei perunajauho ehdi paakkuuntua.
  5. Ota jäähtynyt piirakkapohja jääkaapista ja kaada täyte pohjaan.
  6. Koristele halutessasi muutamilla kokonaisilla pekaanipähkinöillä ja siirrä piirakka uuniin.
  7. Paista ensin uunin alalämmöllä n. 10 minuuttia, jonka jälkeen normaalilämmöllä uunin alaosassa n. 35 minuuttia.
  8. Tarkkaile paistumista! Jos piirakka alkaa tummua täytteestä tai reunoilta liikaa, laita leivinpaperi piirakan päälle loppuajaksi. On kuitenkin tärkeää antaa piirakan paistua, että täyte ehtii varmasti hyytyä tarpeeksi.
  9. Ota täytteen osalta hyytynyt, kauniin ruskeaksi paistunut piirakka uunista ja anna jäähtyä rauhassa - jos maltat odottaa...

Vinkkejä:
- Mantelijauho on aivan erinomainen jauhoaines piirakkapohjaan. Se antaa rasvaisen pehmeän, mutta samalla harvinaisen rapean suutuntuman. Se on lisäksi terveellinen vaihtoehto vehnälle. Mantelissa on runsaasti hyviä rasvoja, kuitua ja kunnon tujaus proteiinia. Mantelijauho on kaupasta ostettuna todella kallista, mutta jos leivot harvoin piirakoita, satsaa mantelijauhoon! Jos kaupan kilohinnat hirvittää, jauha jauhosi kokonaisista manteleista blenderillä itse. Varo kuitenkin jauhamasta liikaa, ettet tee mantelivoita - mikä sekin on kyllä herkkua. Mantelijauhopohja on rasvapitoisuutensa ansiosta aivan unelmahelppo taputella piirakkavuokiin. Rasvaisuutensa vuoksi vuokia ei tarvitse voidella ja korppujauhottaa erikseen, tosin tottumuksesta voitelen ja jauhotan vuoat aina. Korppujauhoista saa lisärapeutta.
- Pohjassa on edelleen aika paljon sokeria tähän piirakkaan, ja makumieltymyksiä on monia. Jos pidät todella makeasta, tee ohjeen mukaisesti. Jos välttelet liiallista makeutta, voit huoletta vähentää sokerimäärää pohjasta, täytteessä sitä on kyllä tarpeeksi ;)
- Alkuperäisestä täyteohjeesta vähensin hulppeat 1,5dl siirappia, koska täyte on aina jäänyt ikävän löysäksi, erityisesti piirakan keskiosasta. Valuva siirappi piirakan sisällä on toki ollut monien mieleen, mutta pienemmällä siirappimäärällä ja vaihtamalla vehnäjauholusikallisen perunajauhoon täytteestä tuli juuri sopivan kuohkea ja kiinteä. Täytteen valkoisen sokerin vaihdoin myös kauttaaltaan tummaan ja maultaan voimakkaampaan muscovadoon, joka sopii erinomaisesti pähkinäiseen piirakkaan.
- Täytteeseen vaihdettu perunajauhohan tulisi suurustusmielessä lisätä kohteeseen aina pienen nestemäärän kanssa, mutta koska itse täyte on hyvin juoksevaa, voit huoletta kipata perunajauhon suoraan täytteeseen, kunhan vispaat tämän jälkeen todella voimakkaasti ja huolella jauhon sekaisin täytteeseen. Jos haluat ihan varman päälle pelata, voit sekoittaa perunajauhon pieneen määrään ohjeen kananmunaa ja kaataa sen kanssa vispaten.
- Älä huolestu, jos ja kun täyte kohoilee uhkaavasti uunissa paiston aikana: se laskeutuu kyllä paikoilleen jäähtyessään. Täyte on oikein hyytyneenä kovaa pinnalta, mutta pehmeän kuohkeaa sisältä, ja se kostuttaa mantelisen pohjan mukavasti.

Mantelijauhot ovat superjauhoja ja
piirakkapohjien eliittiaineksia
yhdessä eliittisokerin eli
muscovadon kanssa!

Pekaanipähkinät ovat pähkinöistä
maukkaimpia ja todellisia kuninkaita
Amerikan etelävaltioiden piiraissa.

Siirappia tulee runsaalla kädellä -
vaikka sen määrä väheni alkuperäis-
reseptistä 1,5 desillä! :D

Pieni määrä perunajauhoa saostaa
täytettä mukavasti.

Karu ulkonäkö peittää alleen
maagisia makuja!

maanantai 18. heinäkuuta 2016

The Blood Of Laura Palmer

...eli twinpeaksiläinen amerikkalainen kirsikkapiirakka



Norma Jenningsin kirsikkapiiras maistui ainakin Dale Cooperin hahmolle kulttisarja Twin Peaksissä. Amerikkalainen kirsikkapiiras on kieltämättä makuelämys, joka ei ole ihan perinteinen maultaan. Hieman ehkä aikuisemman ja hitusen eksoottisemmankin makuinen tämä piirakka on. Täytettä on runsaasti ja kirsikat on ronskisti isoina mollukoina piirakan sisällä. Kunnon kirsikkapiirakkaan kuuluu taikinakansi, joka tuo tuhtiutta. Päälle ripoteltu ruokosokeri tai minun tapauksessani makumieltymyksenä valittu muscovado tuo pintaan väriä. Jos haluat olla puoliamerikkalainen ja säästyä jokseenkin haastavalta piirakkakannen leipomiselta, jätä kansi pois ja keskity pelkkään täytteeseen. Piirakasta on olemassa netissä kaikenlaisia variaatioita, mutta itselleni kirsikkapiiras on aina se Twin Peaksistä tuttu herkku. Ole siis oman elämäsi Norma Jennings ja heittäydy kulttisarjan henkeen!

Pohja:
150g voita tai margariinia
4dl jauhoja
0,5dl tomusokeria
0,5rkl kylmää vettä
1 muna

Täyte:
1,5l tuoreita kirsikoita
1dl sokeria
1 vaniljatanko
1 sitruunan raastettu kuori ja mehu
2rkl perunajauhoja

Voiteluun:
1 muna
n. 1rkl ruokosokeria tai muscovadosokeria


Pohjan kimppuun...
  1. Nypi kylmä voi murumaiseksi seokseksi jauhojen ja tomusokerin kanssa.
  2. Lisää sekaan kylmä vesi ja muna, ja sekoita tasaiseksi massaksi.
  3. Tee taikinasta pallo, kääri se muovikelmuun ja tasoita levymäiseksi.
  4. Laita jääkaappiin viilenemään n. puoleksi tunniksi.

Täytteen kimppuun...
  1. Pese tuoreet kirsikat kylmällä vedellä.
  2. Puolita kirsikat terävällä veitsellä ja poista kivet.
  3. Kaada kivettömät kirsikanpuolikkaat isoon kattilaan ja lisää niiden sekaan sokeri ja vaniljatanko.
  4. Pese sitruuna ja raasta sen kuori kirsikoiden sekaan kattilaan.
  5. Purista sitruunan mehu lasiin ja sekoita sen joukkoon perunajauhot.
  6. Kiehauta täytettä kattilassa ja kaada sekaan saostettu sitruunamehu tasaisena norona koko ajan sekoittaen.
  7. Kirsikkaseos saostuu nopeasti, sekoittele hetki ja nosta sitten hellalta jäähtymään.

Itse piirakan kimppuun...
  1. Nosta pohjataikina jääkaapista ja asettele suhteellisen tasaiseksi neliöksi hyvin jauhotetulle leivonta-alustalle.
  2. Laita uuni lämpenemään 175 asteeseen.
  3. Puolita taikina niin, että toinen puolisko on hieman toista isompi.
  4. Painele pohjataikina leivinpaperilla vuorattuun ja halkaisijaltaan n. 24 cm leveään piirakkavuokaan pohjalle ja hieman myös reunoille.
  5. Kauli jäljelle jääneestä taikinasta piirakalle kansi ja kääntele jauhoissa pariin kertaan, ettei kansi tartu alustaan.
  6. Kaada jäähtynyt kirsikkatäyte pohjan päälle ja tasoittele lastalla.
  7. Nosta kaulittu kansitaikina varovasti täytteen päälle piirakkavuokaan ja tasoittele hieman kostutetuin sormin kiinni piirakan pohjan reunoihin.
  8. Voitele kansi munalla ja ripottele päälle ruokosokeria tai muscovadosokeria tuomaan väriä.
  9. Paista uunin alatasolla n. 35 minuuttia. Laita uuniin vuoan alle uunipelti, sillä täytettä saattaa tihkua vuoan reunojen yli tai välistä, riippuen vuoan mallista.
  10. Nosta paistunut piirakka uunista ja anna jäähtyä kymmenisen minuuttia ennen irroittelua.
  11. Piirakka on parhaimmillaan hieman lämpimänä, joten ei muuta kuin Twin Peaks pyörimään ja haarukka heilumaan!

Vinkkejä:
- Tein oman pohjan gluteenittomilla Semperin Grov Mix -jauhoilla, joissa on lisättyä kuitua. Gluteenittomana piirakkapohja on kuitenkin aina haaste: se murenee ja jää kovin vaaleaksi useimmissa tapauksissa. Omani jäi myös hieman murenevaiseksi. Jos haluat jättää piirakan kannen pois, yksi vaihtoehto on tehdä pohja mantelijauhoista ja rasvasta. Ohjeita löytyy netistä ja teen piakkoin jonkun piirakan tuolla mantelijauhopohjalla. Kantta ei oikein mantelijauhoista voi tehdä, kun mantelijauhopohja paistetaan sellaisenaan suoraan eikä ole kaulittavissa. Jos vehnäjauhot eivät tuota ongelmia, käytä niitä aina piirakkapohjissa. Vehnän sitko toimii parhaiten nimenomaan murupohjaisissa piirakoissa.
- Piirakan täyte on täysin varioitavissa muille aineksille: aprikoosi, persikka, marjat... Mikäli haluat täytteestä entistä tymäkämpää, käytä normisokerin sijaan hillosokeria tai lisää vaihtoehtoisesti suurustetta. Itse pidän vielä hieman valuvasta "verestä".

Kirsikan kivien poistaminen on hitain
ja tylsin työvaihe.

Kun olet kiehauttanut taianomaisen
täytteen, tee loppusilaus ja saosta
seos sitruunamehuun sekoitetulla
perunajauholla.

Piirakkapohja valmistuu parhaiten
käsipelillä perinteisesti nyppien.
Jos nyppiminen nyppii, käytä yleis-
konetta ja  taikinakoukkua.

Pohjan leivottavuus paranee, jos laitat
pohjan puoleksi tunniksi kylmään.

Puolita viilennyt pohjataikina niin,
että toinen osa on toista hieman
isompi. Tästä osasta tulee itse
pohja.

Mehevä täyte pohjaan!

Perinteistä amerikkalaista kirsikka-
piirakkaa kunnioittaen leivo
pienemmästä pohjataikinasta
piirakalle kansi.

Koska muscovado on sokerien
kuningas, ripottelin munalla voidellun
kannen päälle ripauksen muscovadoa.




maanantai 11. heinäkuuta 2016

Strawberry Fields 4ever

...eli ehkä (eli todellakin!) maailman mageimmat mansikkamuffinit



On olemassa mansikkamuffineita ja sitten on olemassa NÄITÄ mansikkamuffineita. Mikäli mansikkahampaasi halajaa mansikkaa, täältä pesee! Kesäisen raikas, ei mikään äklömakea resepti taipuu kesäkutsuille, simppeleihin hääkahvitilaisuuksiin, lastenkutsuille ja oikein koristeltuna vaikkapa ystävänpäivälahjaksi rakkaimmalle. Mansikoita saa pakasteesta ympäri vuoden, mutta kesällä mansikat ostetaan torilta tuoreina, kuten tälläkin leipomiskerralla. Itse leivoin nämä herkut skumppaperjantain syömisiksi töihin. Tuntui jengille maistuvan, kera pinkin kuohuvan! Mansikkapelloille ikuisesti kirmaamaan ja muffineita leipomaan! HETI!

Taikina (n. 12 kpl):
75g voita tai margariinia
3dl jauhoja
2tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
3 munaa
2dl sokeria
1 sitruunan raastettu kuori
1,5dl maitoa

Täyte:
150g mansikoita soseutettuna

Kuorrutus:
250g mansikoita soseutettuna
2dl kuohukermaa
400g maustamatonta tuorejuustoa

Päälle:
koristeita (strösseliä, rakeita jne...)
tuoreita mansikkasiivuja (3-4 kokonaista mansikkaa)


Kuorrutteen kimppuun...
  1. Soseuta kuorrutteeseen tulevat mansikat huolellisesti.
  2. Siirrä mansikkasose kattilaan ja lisää sokeri.
  3. Kiehauta sose kattilassa ja anna kiehua hiljalleen 10-15 minuuttia, jotta osa nesteestä haihtuu.
  4. Jätä sose jäähtymään.
  5. Vatkaa kerma ja huoneenlämpöinen tuorejuusto tasaiseksi massaksi.
  6. Siirrä seos kylmään odottamaan.

Taikinan kimppuun...
  1. Sulata voi tai margariini.
  2. Pese sitruuna ja raasta sen kuori pieneen astiaan.
  3. Laita uuni lämpenemään 175 asteeseen.
  4. Sekoita jauhot, leivinjauhe ja vaniljasokeri keskenään erillisessä astiassa.
  5. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sekoita joukkoon sitruunan raastettu kuori.
  6. Sekoita jauhot muna-sokerivaahdon sekaan pienissä erissä vuorotellen voisulan ja maidon kanssa. Sekoita varovasti tasaiseksi taikinaksi.
  7. Jaa taikina muffinivuokiin ja paista uunin keskiosassa n. 25 minuuttia.
  8. Jätä paistetut muffinit jäähtymään.

Täytteen kimppuun...
  1. Koverra hieman jäähtyneisiin muffineihin keskelle pienet kuopat ja kerää kuopista irronneet taikinamurut omaan astiaan.
  2. Soseuta täytteeseen tulevat mansikat sauvasekoittimella ja sekoita koverrettuihin taikinamuruihin.
  3. Lusikoi mansikkamössö takaisin kuoppiin.
    ---
  4. Ota kuorrute kylmästä ja sekoita sekaan jäähtynyt kattilassa oleva mansikkasose.
  5. Päällystä muffinit paksusti kuorrutteella ja koristele haluamallasi tavalla.
  6. Puraise ja se on siinä!

Vinkkejä:
- Kuorrute ei ole kovinkaan makea, ja se on nimenomaan tämän muffinireseptin juju. Jos vierastat maustamatonta tuorejuustoa, voit kokeilla sen sijasta mascarponea. Ja jos pidät enemmän tymäkämmästä kuorrutteesta, lisää tuorejuuston määrää puoleen kiloon. Tuorejuusto tai mascarpone vatkautuu kerman kanssa parhaiten, kun otat ne hyvissä ajoin lämpenemään huoneenlämpöön. Tuorejuusto notkistuu lämpimässä sopivasti.
- Jos et ole erityisesti mansikan ystävä (!?), voit kokeilla reseptiä vadelmilla tai mustikoilla. Koverrettu sisus marjaseokseen mössättynä tuo mukavaa suutuntumaa ja kosteutta ja raikkautta. Kovertamista ei kannata jättää väliin!
- Jos haluat oikein hifistellä kuorrutuksen kanssa, pursota se muffinien päälle. Valuta mansikkasose pursotinpussin reunoilla ja kaada sitten tuorejuustoseos pussiin. Näin saat aikaiseksi raidallista kuorrutetta. Itse tosin pidän reippaalla otteella sipaistuista kuorrutteista, enkä superhifistelevästä pursottamisesta.
- Jos et omista muffinipeltiä, niin suosittelen latomaan muffinivuoat sopivan kokoiseen korkeareunaiseen uunivuokaan uunipellin sijaan, sillä muffinivuoilla on ikävä tapa levitä taikinan painosta, jolloin muffinien muoto saattaa visuaalisesti hieman kärsiä. Kun ladot muffinit vuoissan tiheästi toisiinsa kiinni, läheisyys estää leviämisen.
- Muffinitaikina toimii gluteenittomana erinomaisesti normaalin sokerikakkutaikinan tapaan. Vaihda tavalliset vehnäjauhot gluteenittomaan valkoiseen jauhoseokseen. Sama määrä pätee gluteenittomassa taikinassa, eikä muita erityisaineita tarvita.

Kaivetaan kuoppaa!

Kuopasta irronneet taikinamurut
mössätään mansikkasurvoksen
kanssa keskenään.

Kun kuorrutteeseen tulevat mansikat
kiehautetaan kattilassa, turha neste
haihtuu ja kuorrutteesta tulee
kiinteämpi.

Tuorejuustot ja kerma sekaisin - ja ei
sokeria mukaan! Muista pitää tuore-
juustoa lämpimässä ennen
vatkaamista.

Kun muffinien kuopat on täytetty
mansikalla ja koverretulla taikinalla,
päälle vielä mansikan värjäämä
tuorejuusto-kerma-kuorrutus!
Ja kyllä maistuu!!!

maanantai 4. heinäkuuta 2016

Sultan's Little Balls of Sin!

...eli turkkilaiset friteeratut lokma-taikinapallot


Viikon reissu Turkkiin oli kulinaristille ja jälkkärifriikille melkoinen kokemus: erityisesti jälkiruokia oli viiden tähden hotellimme buffetissa järjetön määrä. Jälkkärit olivat turkkilaiseen tapaan toinen toistaan makeimpia ja rasvaisempia, mutta yksi harvinaisen simppeli jälkkäri painui mieleen ja herätti makunystyrät. Buffet-salin ulkopuolella allasalueen kupeessa seisoi yhtenä päivänä friteerauskokki, joka uppopaistoi aivan taivaallisia pikkuruisia taikinapalloja, kastoi ne paiston jälkeen sokerisiirapissa ja ripotteli päälle vielä tomusokeria. Nämä pienet syntipallot käyttävät nimeä lokma, joka tarkoittaa turkiksi osuvasti "suupalaa". Lokma-minimunkit ovat turkkilaisille tuttu kahvileivonnainen, ja niitä paistetaan monissa kadunkulmissa valtavissa padoissa. Ja nämä miniatyyrisuupalat nautitaan lämpiminä. Ulkoa rapeita ja sisältä superpehmeitä. Päällä oleva sokerisiirappi kruunaa kaiken. Ehdotonta eliittiä turkkilaisen teen kanssa! Ja jälleen kerran se perinteinen toteamus: helppo tehdä - jos uskaltaa hieman sotkea käsiään...


Taikina:
220g vehnäjauhoja
1rkl kuivahiivaa
1rkl sokeria
1tl suolaa
vajaa 2,5dl lämmintä vettä

Paistamiseen:
1plo (500ml) rypsi- tai auringonkukkaöljyä

Sokerisiirappi:
250g sokeria
n. 3,5dl vettä
1rkl sitruunamehua


Sokerisiirapin kimppuun...
  1. Kaada sokeri ja vesi kattilaan ja laita kiehumaan.
  2. Kun seos on saavuttanut kiehumispisteen ja kuplii kunnolla, lisää sitruunamehu ja anna kuplia vielä viitisen minuuttia.
  3. Sammuta virta ja ota kattila liedeltä jäähtymään.

Taikinan kimppuun...
  1. Sekoita jauho, sokeri, kuivahiiva ja suola keskenään kulhossa.
  2. Kaada lämmin vesi muutamassa erässä kulhoon hyvin sekoittaen.
  3. Peitä sekoitettu taikina hyvin ja siirrä lämpimään paikkaan kohoamaan noin tunniksi.
  4. Kuumenna öljy paistovalmiiksi n. 15 minuuttia ennen paistamista ja taikinan kohoamista lieden tehoista ja paistokattilan ominaisuuksista riippuen.
  5. Tee ensin pieni testipaisto pienellä taikinanokareella. Jos öljy sihisee ja kuplii nokareen ympärillä ja taikina alkaa saada heti väriä, öljy on paistovalmis. 
  6. Ennen paistamista sekoita kohonnut taikina pariin kertaan sekaisin, että ylimääräinen ilma poistuu.
  7. Kaada pieneen lasiin öljyä ja dippaa ruokalusikka öljyyn.
  8. Ota löysää taikinaa toiseen käteen ja purista kättä nyrkkiin niin, että taikinaa pullahtaa etusormen ja peukalon välistä pienehkö nokare.
  9. Koukkaa nokare öljyisellä lusikalla ja tipauta ripeästi, mutta varovasti paistokattilan öljyyn paistumaan.
  10. Toista samaa metodia loppuun taikinaan ja paista palleroita kullanruskeiksi.
  11. Siirrä paistuneet pallerot talouspaperin päälle ja kuivattele ylimääräiset rasvat.
  12. Siirrä rasvasta kuivatut pallerot nyt sokerisiirappiliemeen ja kääntele varovasti, jotta siirappia tarttuu hyvin joka puolelle.
  13. Tarjoile välittömästi lämpiminä - ja jos sydän ja verenkierto suinkin sallii: kaada päälle vielä lisää siirappia!


Vinkkejä:
- Älä huolestu taikinan löysyydestä: sen kuuluu jäädä löysäksi ja ilmavaksi. Tätä taikinaa ei ole tarkoitus leipoa käsissä munkeiksi, vaan taikina lusikoidaan suoraan paistoöljyyn.
- Muista öljytä lusikka, jolla koukit taikinaa paistoöljyyn. Jos lusikassa ei ole tarpeeksi öljyä, löysää taikinaa on vaikea saada siististi tippumaan paistoöljyn armoille. Käden välistä pullautettavat ja öljytyllä lusikalla koukitut nokareet voivat toki olla sottaavia, mutta tällä keinolla saat parhaiten aikaan palloja. Mitä vähemmän öljyä lusikassa, sitä varmemmin taikinan tippuminen paistoöljyyn hidastuu, ja tämä aiheuttaa epämuodostuneita sulttaanin palleroita, kun taikina ehtii putoamisvaiheessa venyä.
- Voit huoletta paistaa palleroita eriaikaisestikin öljyssä, kunhan seuraat eri palleroiden paiston edistymistä. Padassa voi hyvin olla kymmenenkin palloa samaan aikaan. Seuraa mikä on sinulle helpoin tapa paistaa: monta palloa kerralla pataan (ensimmäiset pallot ruskistuvat viimeisiä palloja aiemmin) tai muutama pallo kerrallaan, jolloin sama satsi paistuu samanaikaisesti. Edistyneempi uppopaistaja paistaa padan täydeltä palloja ja siirtelee niitä pois sitä mukaa kun pallot ruskistuvat, ja heittää toisessa välissä uutta satsia kehiin paistumaan. Aloittelevampi paistaja paistaa muutaman pallon kerrallaan ja tekee paiston ja siirapoinnin eri vaiheet systemaattisesti järjestyksessä.
- Lokmat voi höystää turkkilaiseen tapaan vielä kanelilla, suklaakastikkeella tai pistaasirouheella - nam!

Sokerisiirappi ensimmäiseksi
porisemaan!

Nopea ja löysä taikina ei tarvitse
kallista yleiskonetta.

Tämä taikina jää löysäksi, sillä se
lusikoidaan paistoöljyyn, eikä sitä
leivota käsissä kuten normimunkkeja.
 
Peitetty taikina kohoamaan!

Vasemmalla paistuu muutama pallero
ja oikealla käytetään paistettuja
palleroita sokerisiirapissa.

maanantai 20. kesäkuuta 2016

Taikinalasta on puhdas!!!

...eli kahden viikon tauko postauksissa...

...eli viime viikon ja nyt juhannusviikon työkiireet sekä ensi viikolla tapahtuva löhöloma Turkkiin tarkoittavat nyt kahden viikon taukoa postauksissa. Aherran ensin töissä ja lähden sitten latailemaan akkuja, ja haistelemaan Turkin tuulahduksia.

Aion hyödyntää matkaani 4.7. julkaistavassa postauksessa. Jotain turkkilaista tai itämaista vivahdetta sisältävää leivonnaista voisi kokeilla. Uskaltaisiko ihan baklavaa kokeilla? Löhöloma on oivallinen hetki herätellä ja kaavailla blogin tulevaisuuden suunnitelmia.

Nähdään parin viikon päästä! Silloin on taas kipot ja kapustat kuorrutettu kaikenmaailman tahnoilla ja töhnillä.

-J-

maanantai 13. kesäkuuta 2016

This Is Decadence!

...eli syntisen suklaiset triplasuklaabrowniet
 

Olet varmaan syönyt joskus elämässäsi brownien, ehkä toisenkin. Browniethan ovat tunnettuja amerikkalaisia superherkkuja. On olemassa perusbrownieita, ja sitten on olemassa NÄITÄ brownieita. Synti tulee suklaassa ja tässä reseptissä on suklaata. Jos viime kerralla hehkuteltiin vähäsokerisia herkkuja, niin tällä kertaa sokeria tuleekin sitten koko rahan edestä. Ja suklaata, suklaata ja vielä vähän suklaata! Rappiolla on hyvä olla, lauloi Ismo Alankokin...


Taikina:
185g voita tai margariinia
185g leivontasuklaata (kaakaopitoisuus n. 40%)
85g jauhoja
40g kaakaojauhetta
50g tummaa leivontasuklaata (kaakaopitoisuus yli 70%)
50g valkoista leivontasuklaata
3 munaa
275g sokeria


Taikinan kimppuun...
  1. Pilko isompi ja vaaleampi leivontasuklaasatsi pieniksi paloiksi kattilaan pilkottujen voinokareiden kanssa, ja sulata tasaiseksi massaksi miedolla lämmöllä. Sekoittele välillä.
  2. Jätä jäähtymään huoneenlämpöön.
  3. Laita uuni lämpenemään 160 asteeseen.
  4. Pilko tumma leivontasuklaa ja valkosuklaa pieniksi haluamasi kokoisiksi palasiksi.
  5. Sekoita keskenään erillisessä astiassa jauhot sekä kaakaojauhe.
  6. Vatkaa munat ja sokeri tasaiseksi, paksuksi ja kuohkeaksi vaahdoksi.
  7. Kaada suurinpiirtein kädenlämpöinen sulatettu suklaa-voiseos muna-sokerivaahdon sekaan varovaisesti lastalla käännellen. Älä vatkaa, vaan kääntele vaahdon sekaan. 
  8. Siivilöi joukkoon keskenään sekoitetut jauhot ja kaakaojauhe.
  9. Vuoraa n. 35x25cm uunivuoka leivinpaperilla ja kaada taikina vuokaan.
  10. Tasoittele taikina lastalla reunoille ja ripottele taikinan päälle tummasuklaa- ja valkosuklaapalaset varovaisesti painellen taikinan sisään.
  11. Paista uunissa n. 25 minuuttia, kunnes brownieiden päälle on muodostunut paperimainen, rapea päällyskerros.
  12. Heiluttele vuokaa varovasti. Jos taikina höllyy vielä hieman keskeltä, paista vielä viitisen minuuttia.
  13. Jäähdytä hetki ja ota palanen syntiä! Sitten toinen, kolmas, neljäs...


Vinkkejä:
- Tee taikinasta gluteeniton käyttämällä gluteenitonta jauhoseosta.
- Ole varovainen sulatettavan suklaan kanssa. Tee se miedolla lämmöllä suoraan kattilassa tai vesihaudekattilan päällä olevassa kuumennusta kestävässä lasiastiassa. Mikrosulatuskin käy. Älä kuitenkaan päästä seosta missään vaiheessa kiehumaan, kuplimaan tai palamaan, äläkä päästä sekaan tippaakaan vettä. Yksi tilkkakin vettä muuttaa seoksen kokkareiseksi ja epätasaiseksi.
- Käytä leivonnassa aina mieluiten leivontasuklaita, sillä ne ovat useimmiten vähemmän makeita kuin tavalliset suklaat. Jos haluat tummempaa makua taikinaan, vaihda sulatettava suklaa tummaksi suklaaksi ja tummat suklaapalat vaaleammaksi.

Kalorit kattilaan...

...ja sileä syntiseos on siinä!

Muista käännellä sulatettu suklaa
muna-sokerivaahdon sekaan varovasti,
ettei taikina pääse lässähtämään.
Suklaassa ei pihistellä!

maanantai 6. kesäkuuta 2016

Open Sesame!

...eli vähäsokeriset ja vegaaniset seesaminsiemen-mantelikeksit
Vegaaninen leivonta on minulle jokseenkin uusi ja tuntematon alue. Mutta kuten minulla on tapana, tämäkin alue tullaan kaluamaan läpi tai ainakin kokeilemaan. Alunperin ohjetta lukiessa heräsi epäilys onko kekseistä yhtikäs mihinkään: ei jauhoja, ei lisättyä valkoista sokeria, vegaanisia, gluteenittomia, maidottomia... Kokeilin ja menestyin: näistä tykättiin kovasti viimekertaisilla Ravintolapäivillä. Näyttelijälegenda Ulla Tapaninen osti kojustani ensin yhden keksin, mutta palasi myöhemmin ostamaan viisi lisää. Ihana Ulla, nämä suorastaan terveelliset herkkukeksit ovat omistettu sinulle! <3

Keksien yksi taianomainen ainesosa on kotitekoinen mantelivoi. Tämä, jos jokin, on todellista superfoodia. Superterveellistä ja pienellä muokkauksella suurherkkua mantelin ystäville. Ja kuten aina, kotitekoinen päihittää kaupan purnukat. Ja on helppoa, jos omistaa blenderin tai sauvasekoittimen. Rohkeasti manteleita ostamaan!


Taikina (n. 15 pientä keksiä):
115g mantelijauhoa
1/4tl suolaa
0,5tl ruokasoodaa
1rkl kaakaojauhetta
100g agavesiirappia
1rkl öljyä
1rkl vanilja-aromia
80g mantelivoita

Mantelivoi
200g kuorellisia manteleita
ripaus suolaa

Päälle
seesaminsiemeniä
kokonaisia manteleita



Mantelivoin kimppuun...
  1. Laita uuni lämpenemään 175 asteeseen.
  2. Ripottele kokonaiset, kuorimattomat mantelit uunipellille ja paahda  uunissa n. 15-20 minuuttia uunin tehoista riippuen. Sekoittele manteleita välillä.
  3. Ota kullanruskeiksi paahtuneet mantelit uunista ja jäähdytä hetki.
  4. Kaada sitten mantelit tehosekoittimeen ja heitä perään ripaus suolaa.
  5. Jos tehosekoittimessasi on käytössä pulse-toiminto, käytä sitä sykäyksittäin, jotta saat mantelit ensin pieneksi jauheeksi.
  6. Surauta nyt normaalitehoilla muutamia kertoja niin, että manteliseos on todella hienoa. Anna tehosekoittimen surrata, vaikka näyttäisi että se pyörii tyhjää. Blenderin pyörivät terät alkavat lämmetä ja tämä saa aikaan myös manteliseoksen tahmautumisen.
  7. Kun blenderin pohjalle alkaa muodostua voita, menee enää hetki, kun mantelit ovat muuttuneet hienoksi voiksi.
  8. Kaavi voi suljettavaan astiaan ja jätä jäähtymään.

Taikinan kimppuun...

  1. Sekoita kuivat aineet keskenään sekaisin.
  2. Sekoita erillisessä astiassa nestemäiset aineet sekaisin - tähän siis myös tuore ja kutsuva mantelivoi.
  3. Kaada nyt nestemäiset aineet kuiviin aineisiin ja sekoita tasaiseksi massaksi.
  4. Pyörittele taikinasta kevyesti kostutein käsin haluamasi kokoisia taikinapalloja leivinpaperilla päällystetylle uunipellille ja pyörittele ne seesaminsiemenissä niin, että siemenet peittävät taikinapallot kaikkialta tasaisesti,
  5. Paina lusikalla pallot tasaisiksi kiekoiksi ja paina sormella yksi kokonainen manteli keksin päälle.
  6. Paista uunin keskitasolla 8-10 minuuttia.
  7. Anna jäähtyä ja nauti!


Vinkkejä:
- Mantelivoi on erinomaista levitettä crackereiden, vaalean leivän tai vaikkapa siemennäkkärin päällä.  Voit tehdä mantelivoita myös kuorituista manteleista, jos halajat hieman makeampaa voita. Jos olet tummempien aromien perään, valitse minun tapaani kuorimattomat. Jos haluat hieman makeutta itse mantelivoihin, lisää siihen hieman siirappia, hunajaa tai vaikkapa kanelia. Kokeile tavallisen siirapin sijaan itse keksitaikinassakin käytettävää agavesiirappia, joka on sokeria terveellisempi vaihtoehto kaikenlaiseen makeutukseen. Siinä on sokeria huomattavasti matalampi glykeeminen indeksi, eli ei nosta verensokeria normisokerin vauhdilla, vaan pikemminkin tasaa sitä. Agavesiirappi on todella makeaa, suoranaista jumalten nektaria! Sitä löytyy Alepan hyllyjä myöten lähes kaikkialta.
- Voit tehdä mantelivoin hyvin myös sauvasekoittimella, kunhan varmistat, että sekoittimellasi voi surautella kovempiakin aineksia. Manteli on tunnetusti erittäin kovaa ainesta, mutta uunissa paahdettuna sen rakenne pehmenee hieman ja maut pääsevät kunnolla irti. Keksiohjeessa tehdään mantelivoita 200g määrästä manteleita, mutta itse keksitaikinaan voita tulee vain 80g. Voit muunnella voin määrää mielesi mukaan. Kannattaa samalla vaivalla tehdä hieman isompi satsi, että pääset kokeilemaan voita muuallekin kuin kekseihin.
- Blenderillä voit tehdä hyvin myös itsetehtyä mantelijauhoa, jos löydät kokonaisia kuorittuja manteleita edullisesti isomman erän. Mantelijauhoon käytetään kuorittuja manteleita, kuorelliset mantelit soveltuvat taasen mantelivoihin erinomaisesti.

Paahdettuna mantelin aromit
vapautuvat ja niiden rakenne pehmenee
sopivasti mantelivoin valmistamiseen.
Blenderi tekee lopulta ihmeitä
koville manteleille. Älä anna värin
häiritä, tämä on hyvää!
Tältä taikinapallojen tulisi näyttää
seesaminsiemenkylvyn jälkeen. Nyt
enää pallot lusikalla keksikiekoiksi,
päälle yksi kokonainen manteli ja
uuniin paistumaan!