maanantai 20. kesäkuuta 2016

Taikinalasta on puhdas!!!

...eli kahden viikon tauko postauksissa...

...eli viime viikon ja nyt juhannusviikon työkiireet sekä ensi viikolla tapahtuva löhöloma Turkkiin tarkoittavat nyt kahden viikon taukoa postauksissa. Aherran ensin töissä ja lähden sitten latailemaan akkuja, ja haistelemaan Turkin tuulahduksia.

Aion hyödyntää matkaani 4.7. julkaistavassa postauksessa. Jotain turkkilaista tai itämaista vivahdetta sisältävää leivonnaista voisi kokeilla. Uskaltaisiko ihan baklavaa kokeilla? Löhöloma on oivallinen hetki herätellä ja kaavailla blogin tulevaisuuden suunnitelmia.

Nähdään parin viikon päästä! Silloin on taas kipot ja kapustat kuorrutettu kaikenmaailman tahnoilla ja töhnillä.

-J-

maanantai 13. kesäkuuta 2016

This Is Decadence!

...eli syntisen suklaiset triplasuklaabrowniet
 

Olet varmaan syönyt joskus elämässäsi brownien, ehkä toisenkin. Browniethan ovat tunnettuja amerikkalaisia superherkkuja. On olemassa perusbrownieita, ja sitten on olemassa NÄITÄ brownieita. Synti tulee suklaassa ja tässä reseptissä on suklaata. Jos viime kerralla hehkuteltiin vähäsokerisia herkkuja, niin tällä kertaa sokeria tuleekin sitten koko rahan edestä. Ja suklaata, suklaata ja vielä vähän suklaata! Rappiolla on hyvä olla, lauloi Ismo Alankokin...


Taikina:
185g voita tai margariinia
185g leivontasuklaata (kaakaopitoisuus n. 40%)
85g jauhoja
40g kaakaojauhetta
50g tummaa leivontasuklaata (kaakaopitoisuus yli 70%)
50g valkoista leivontasuklaata
3 munaa
275g sokeria


Taikinan kimppuun...
  1. Pilko isompi ja vaaleampi leivontasuklaasatsi pieniksi paloiksi kattilaan pilkottujen voinokareiden kanssa, ja sulata tasaiseksi massaksi miedolla lämmöllä. Sekoittele välillä.
  2. Jätä jäähtymään huoneenlämpöön.
  3. Laita uuni lämpenemään 160 asteeseen.
  4. Pilko tumma leivontasuklaa ja valkosuklaa pieniksi haluamasi kokoisiksi palasiksi.
  5. Sekoita keskenään erillisessä astiassa jauhot sekä kaakaojauhe.
  6. Vatkaa munat ja sokeri tasaiseksi, paksuksi ja kuohkeaksi vaahdoksi.
  7. Kaada suurinpiirtein kädenlämpöinen sulatettu suklaa-voiseos muna-sokerivaahdon sekaan varovaisesti lastalla käännellen. Älä vatkaa, vaan kääntele vaahdon sekaan. 
  8. Siivilöi joukkoon keskenään sekoitetut jauhot ja kaakaojauhe.
  9. Vuoraa n. 35x25cm uunivuoka leivinpaperilla ja kaada taikina vuokaan.
  10. Tasoittele taikina lastalla reunoille ja ripottele taikinan päälle tummasuklaa- ja valkosuklaapalaset varovaisesti painellen taikinan sisään.
  11. Paista uunissa n. 25 minuuttia, kunnes brownieiden päälle on muodostunut paperimainen, rapea päällyskerros.
  12. Heiluttele vuokaa varovasti. Jos taikina höllyy vielä hieman keskeltä, paista vielä viitisen minuuttia.
  13. Jäähdytä hetki ja ota palanen syntiä! Sitten toinen, kolmas, neljäs...


Vinkkejä:
- Tee taikinasta gluteeniton käyttämällä gluteenitonta jauhoseosta.
- Ole varovainen sulatettavan suklaan kanssa. Tee se miedolla lämmöllä suoraan kattilassa tai vesihaudekattilan päällä olevassa kuumennusta kestävässä lasiastiassa. Mikrosulatuskin käy. Älä kuitenkaan päästä seosta missään vaiheessa kiehumaan, kuplimaan tai palamaan, äläkä päästä sekaan tippaakaan vettä. Yksi tilkkakin vettä muuttaa seoksen kokkareiseksi ja epätasaiseksi.
- Käytä leivonnassa aina mieluiten leivontasuklaita, sillä ne ovat useimmiten vähemmän makeita kuin tavalliset suklaat. Jos haluat tummempaa makua taikinaan, vaihda sulatettava suklaa tummaksi suklaaksi ja tummat suklaapalat vaaleammaksi.

Kalorit kattilaan...

...ja sileä syntiseos on siinä!

Muista käännellä sulatettu suklaa
muna-sokerivaahdon sekaan varovasti,
ettei taikina pääse lässähtämään.
Suklaassa ei pihistellä!

maanantai 6. kesäkuuta 2016

Open Sesame!

...eli vähäsokeriset ja vegaaniset seesaminsiemen-mantelikeksit
Vegaaninen leivonta on minulle jokseenkin uusi ja tuntematon alue. Mutta kuten minulla on tapana, tämäkin alue tullaan kaluamaan läpi tai ainakin kokeilemaan. Alunperin ohjetta lukiessa heräsi epäilys onko kekseistä yhtikäs mihinkään: ei jauhoja, ei lisättyä valkoista sokeria, vegaanisia, gluteenittomia, maidottomia... Kokeilin ja menestyin: näistä tykättiin kovasti viimekertaisilla Ravintolapäivillä. Näyttelijälegenda Ulla Tapaninen osti kojustani ensin yhden keksin, mutta palasi myöhemmin ostamaan viisi lisää. Ihana Ulla, nämä suorastaan terveelliset herkkukeksit ovat omistettu sinulle! <3

Keksien yksi taianomainen ainesosa on kotitekoinen mantelivoi. Tämä, jos jokin, on todellista superfoodia. Superterveellistä ja pienellä muokkauksella suurherkkua mantelin ystäville. Ja kuten aina, kotitekoinen päihittää kaupan purnukat. Ja on helppoa, jos omistaa blenderin tai sauvasekoittimen. Rohkeasti manteleita ostamaan!


Taikina (n. 15 pientä keksiä):
115g mantelijauhoa
1/4tl suolaa
0,5tl ruokasoodaa
1rkl kaakaojauhetta
100g agavesiirappia
1rkl öljyä
1rkl vanilja-aromia
80g mantelivoita

Mantelivoi
200g kuorellisia manteleita
ripaus suolaa

Päälle
seesaminsiemeniä
kokonaisia manteleita



Mantelivoin kimppuun...
  1. Laita uuni lämpenemään 175 asteeseen.
  2. Ripottele kokonaiset, kuorimattomat mantelit uunipellille ja paahda  uunissa n. 15-20 minuuttia uunin tehoista riippuen. Sekoittele manteleita välillä.
  3. Ota kullanruskeiksi paahtuneet mantelit uunista ja jäähdytä hetki.
  4. Kaada sitten mantelit tehosekoittimeen ja heitä perään ripaus suolaa.
  5. Jos tehosekoittimessasi on käytössä pulse-toiminto, käytä sitä sykäyksittäin, jotta saat mantelit ensin pieneksi jauheeksi.
  6. Surauta nyt normaalitehoilla muutamia kertoja niin, että manteliseos on todella hienoa. Anna tehosekoittimen surrata, vaikka näyttäisi että se pyörii tyhjää. Blenderin pyörivät terät alkavat lämmetä ja tämä saa aikaan myös manteliseoksen tahmautumisen.
  7. Kun blenderin pohjalle alkaa muodostua voita, menee enää hetki, kun mantelit ovat muuttuneet hienoksi voiksi.
  8. Kaavi voi suljettavaan astiaan ja jätä jäähtymään.

Taikinan kimppuun...

  1. Sekoita kuivat aineet keskenään sekaisin.
  2. Sekoita erillisessä astiassa nestemäiset aineet sekaisin - tähän siis myös tuore ja kutsuva mantelivoi.
  3. Kaada nyt nestemäiset aineet kuiviin aineisiin ja sekoita tasaiseksi massaksi.
  4. Pyörittele taikinasta kevyesti kostutein käsin haluamasi kokoisia taikinapalloja leivinpaperilla päällystetylle uunipellille ja pyörittele ne seesaminsiemenissä niin, että siemenet peittävät taikinapallot kaikkialta tasaisesti,
  5. Paina lusikalla pallot tasaisiksi kiekoiksi ja paina sormella yksi kokonainen manteli keksin päälle.
  6. Paista uunin keskitasolla 8-10 minuuttia.
  7. Anna jäähtyä ja nauti!


Vinkkejä:
- Mantelivoi on erinomaista levitettä crackereiden, vaalean leivän tai vaikkapa siemennäkkärin päällä.  Voit tehdä mantelivoita myös kuorituista manteleista, jos halajat hieman makeampaa voita. Jos olet tummempien aromien perään, valitse minun tapaani kuorimattomat. Jos haluat hieman makeutta itse mantelivoihin, lisää siihen hieman siirappia, hunajaa tai vaikkapa kanelia. Kokeile tavallisen siirapin sijaan itse keksitaikinassakin käytettävää agavesiirappia, joka on sokeria terveellisempi vaihtoehto kaikenlaiseen makeutukseen. Siinä on sokeria huomattavasti matalampi glykeeminen indeksi, eli ei nosta verensokeria normisokerin vauhdilla, vaan pikemminkin tasaa sitä. Agavesiirappi on todella makeaa, suoranaista jumalten nektaria! Sitä löytyy Alepan hyllyjä myöten lähes kaikkialta.
- Voit tehdä mantelivoin hyvin myös sauvasekoittimella, kunhan varmistat, että sekoittimellasi voi surautella kovempiakin aineksia. Manteli on tunnetusti erittäin kovaa ainesta, mutta uunissa paahdettuna sen rakenne pehmenee hieman ja maut pääsevät kunnolla irti. Keksiohjeessa tehdään mantelivoita 200g määrästä manteleita, mutta itse keksitaikinaan voita tulee vain 80g. Voit muunnella voin määrää mielesi mukaan. Kannattaa samalla vaivalla tehdä hieman isompi satsi, että pääset kokeilemaan voita muuallekin kuin kekseihin.
- Blenderillä voit tehdä hyvin myös itsetehtyä mantelijauhoa, jos löydät kokonaisia kuorittuja manteleita edullisesti isomman erän. Mantelijauhoon käytetään kuorittuja manteleita, kuorelliset mantelit soveltuvat taasen mantelivoihin erinomaisesti.

Paahdettuna mantelin aromit
vapautuvat ja niiden rakenne pehmenee
sopivasti mantelivoin valmistamiseen.
Blenderi tekee lopulta ihmeitä
koville manteleille. Älä anna värin
häiritä, tämä on hyvää!
Tältä taikinapallojen tulisi näyttää
seesaminsiemenkylvyn jälkeen. Nyt
enää pallot lusikalla keksikiekoiksi,
päälle yksi kokonainen manteli ja
uuniin paistumaan!

maanantai 30. toukokuuta 2016

Not Ruisleipä PRKL!

...eli ruisleipiä muistuttavat gluteenittomat ja maidottomat suklaapoimukeksit



Mietin kovasti seuraavaa reseptiä: ottaako joku klassikko aiemmilta Ravintolapäiviltä, joku täysin uusi kokeilu vai kukamitähäh? Koska Ravintolapäivän keksikimara oli vielä niin tarkasti mielessä, päätin jakaa reseptin yhdestä keksimyyjäisten hittituotteesta: suklaapoimukeksistä, joka muistuttaa pientä ruisleipää.Tämä ilmeisen amerikkalainen luomus kantaa nimeä crinkle cookie. Periaatteessa pohjana on tavanomainen kaakaokeksi, joka pyöritetään ennen paistoa tomusokerissa. Kun palloiksi muovatut keksit alkavat painua uunissa kasaan, tiivis tomusokerikerros jättää keksin pintaan hauskoja railoja, ja lopputuloksena on pienet ruisleivät! Tein ohjeesta gluteenittoman, koska perusresepti antoi tälle hyvän mahdollisuuden. Semperin luontaisesti gluteeniton vaalea jauhoseos teki taikinasta ainakin superpehmeän ja tuju määrä kaakaojauhetta teki samettisen suklaisen maun. Näkö ja maku kohtaavat täydellisellä tavalla. Keksi on myös yllättävän suklainen, vaikkei se sisällä aitoa suklaata. Ja mikä parasta monia leipurinalkuja ajatellen: keksiresepti on todella helppo ja vaivaton!

HUOM! Aidon keksireseptin tapaan ensin tehdään taikina, jota jäähdytetään jääkaapissa vähintään neljä tuntia ennen paistoa, mikä takaa parhaan paistotuloksen!

 
Taikina (n. 24 pientä keksiä):
125g makeuttamatonta kaakaojauhetta
450g sokeria
1,2dl öljyä
4 munaa
2tl vanilja-aromia
220g Semper Fin Mix gluteenitonta vaaleaa jauhoseosta
2tl leivinjauhetta
1,5tl suolaa
tomusokeria


Taikinan kimppuun...
  1. Sekoita ensin jauhoseos, leivinjauhe ja suola yhdessä astiassa hyvin sekaisin.
  2. Kaada kaakaojauhe, sokeri ja öljy isoon astiaan ja sekoita puulastalla tasaiseksi massaksi.
  3. Lisää munat yksitellen hyvin sekoittaen.
  4. Lisää munien jälkeen vanilja-aromi. Sekoita.
  5. Lisää erillisen astian jauhot vähitellen koko ajan sekoittaen muun taikinan sekaan.
  6. Peitä astia tiiviisti muovikelmulla tai foliolla ja laita jääjaappiin jähmettymään vähintään neljäksi tunniksi.
    ---
  7. Kun taikina on jähmettynyt tarvittavan ajan, ota kulho esille ja laita uuni lämpenemään 175 asteeseen.
  8. Ota taikinasta teelusikalla reilu lusikallinen taikinaa puhtaisiin käsiin ja pyöritä taikinasta pieniä palloja.
  9. Kaada reilusti tomusokeria lautaselle ja pyöritä keksipallot tomusokerissa kauttaaltaan. Älä kuitenkaan väkisin paina kiinni taikinaan, vaan anna tarttua vapaasti.
  10. Paista leivinpaperilla vuoratulla uunipellillä koosta riippuen (isompia n. 6 kpl, pienempiä 9 kpl) n. 10-12 minuuttia.
  11. Jätä keksit paiston jälkeen hetkeksi uunipellille ja siirrä sitten jäähtymään, kun keksti ovat hieman kiinteytyneet.
  12. Maista ja tarjoile ihmisten silmäniloksi - tai ahmi kaikki itse!

Vinkkejä:
- Kannattaa ehdottomasti noudattaa taikinan jähmettämistä jääkaapissa! Kun paistat taikinan jähmeänä, miltei kovana, saat parhaan lopputuloksen: keksit eivät lässähdä litteiksi, vaan jäävät hieman paksuiksi keskeltä. Tällöin keksin sisus maistuu parhaiten! Älä myöskään hätiköi liikaa keksien siirtämisestä jäähtymään paiston jälkeen: keksit ovat vielä hauraita suoraan uunista otettuina ja lässähtävät littanoiksi hyvinkin helposti.
- Seuraa keksien paistumista tarkasti ainakin reseptin minimipaistoajan verran. Uunien lämpötiloissa ja tehoissa on eroja, ja keksien paistamisessa minuutti on pitkä aika ja voi helposti pilata satsin. Samanlainen tarkkuus paistoon kuin joulupipareissa! Tummissa suklaakekseissä erityisesti on oltava tarkkana, etteivät keksit pääse palamaan. 
- Poimutus tomusokerilla on keksin ulkonäöllinen jippo, jota voit käyttää muissakin keksiresepteissä. Varmista vain, että reseptissä on tarpeeksi jähmeät aineet, jotta uunissa tapahtuva "vajoaminen" tapahtuu tarpeeksi hitaasti. Liian kevyet taikinat eivät välttämättä poimutu yhtä hyvin kuin todella tiukat taikinat. Tämä keksiresepti on oiva pohja variaatioille: kokeile ja kerro jos löysit yllättäviä makuelämyksiä! Karpaloita, suklaahippusia seassa...?


Ensin kaakao, öljy ja sokeri sekaisin...

...sitten munat yksitellen sekaan...

...kunnes munien ja vanilja-aromin
jälkeen jauhot kehiin.

Kelmu päälle ja jääkaappiin
jäähtymään.

Jäähtyneet pallerot käytetään
tomusokerissa...

...ja pallerot pellille!

maanantai 23. toukokuuta 2016

Soijaa pukkaa ja raha virtaa!

...eli kuinka Ruttopuisto valloitettiin!


Viime lauantaina vietettiin Ravintolapäivän viisivuotista taivalta jälleen suurilla ruokakarnevaaleilla. Itse olin viidettä kertaa liikenteessä, mutta ensimmäistä kertaa Helsingissä.

Päivä oli sään puolesta huikea. Oli lämmintä, mikä houkutteli hurjan määrän ihmisiä Helsingin Ruttopuistoon. Lauantain innostuksen lisäksi olin todella hermostunut, koska minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä Helsingin ihmismassoista Ravintolapäivinä. Olin myöskin todella väsynyt loputtomalta tuntuneesta leipomisesta. Olin lauantaiaamuna iloinen, että parin tunnin päästä koko ruljanssi olisi ohitse.

Pakkasin jo perjantain vapaapäivänä suurimman osan tavaroista pariin Ikean muovikassiin. Keksejä oli pakattuna yhteen jos toiseenkin muovirasiaan, purnukkaan ja kippoon. Itse keksien lisäksi oli hintalappuja, tuotelappuja, apuvälineitä, vaihtokassa, kahvitermarit, limonadiämpäri, kahvimaidot, pillejä, lusikoita... Tavaran määrä oli jälleen valtaisa. Tavarakassien lisäksi olin hankkinut isäni kautta kaksi vanerista pöytälevyä ja kaksi pukkijalkaa, joiden päälle saatoin pöytäni pystyttää. Sirkus lähti Espoon Kilosta liikkeelle lauantaina hieman ennen kymmentä.

Ruttopuistossa oli kymmenen jälkeen jo kova hulina. Asiakkaita parveili puistokäytävillä ja myyjät pystyttelivät viimeisiä telttojaan. Suurella osalla oli siis ihan katokset, joiden alle he piiloutuivat myymään. Itsekin olin varautunut etäisesti katoksen hankintaan, mikäli sää osoittautuisi epävakaaksi. Onneksi sää näytti aurinkoiselta koko edeltävän viikon ajan, joten katos sai jäädä kauppaan.

Löysin sopivan myyntipaikan Annankadun ja Bulevardin kulmasta aivan puiston laidalta parin ulkomaalaisen grillikojun vierestä. Sain pystytettyä kojuni reilussa puolessa tunnissa kaikkinensa. Leivottujen keksien määrä yllätti minut totaalisesti, kun näin ne kaikki esillä. Lähes jokailtainen leipominen näkyi pöydällä. Kun pöytä oli kasattu ja tuotteet laitettu esille, ensimmäisiä asiakkaita alkoikin jo virrata paikalle.

Asiakkaita virtasi ensimmäisen parin tunnin aikana melko hiljaisesti. Alkoi hieman hirvittää miten keksien myynnille kävisi. Olinko leiponut liian paljon asiakasmäärään nähden?

Ruttopuisto oli kiireisimmillään aivan tupaten täynnä ihmisiä. Myyjien valtaisasta tarjonnasta johtuen tajusin pian olevani vain yksi myyjä puiston laidalla. Aiemmissa myyntipaikoissani olin ollut ainoa myyjä ja sen tähden asiakasvirtojen ja maksavien ostajien silmätikku.

Onneksi keksit taisivat silti sen verran kiinnostaa, että iltapäivän edetessä myyntikin alkoi vauhdittua. Asiakkaat olivat ostaneet lounaansa ja etsivät nyt jälkkäreitä. Asiakkaiden joukossa oli ennätysmäärä työkavereita. Heiltä saan aina kehuja, mutta kyllä eniten odotan kehuja tuntemattomilta asiakkailta. Kävipä muuan Ulla Tapaninenkin ostamassa yhden vegaanisen seesaminsiemen-mantelikeksin, vain palatakseen myöhemmin ostamaan viisi lisää. Asiakkaat olivat hyvällä tuulella ja heitä oli mukava palvella. Vanha kaupansetämoodi löytyi selkärangasta hyvin äkkiä.

Pidensin myyntiaikaa kolmella vartilla ja poistuin paikalta varttia vaille neljän pintaan. Olin aivan puhki. Seisominen, kuuma auringonpaahde, ihmisvilinä, grillikäry, äänet, puhuminen - kaikki nämä elementit ja osaset olivat erittäin kuluttavia. Mutta kuten aina, kärsimys palkittiin: sain keksejä myytyä 299 euron edestä. Karkean materiaaliarvion mukaan täysi voitto jäi jonnekin 250 euron tienoville. Erittäin hieno saavutus keksien, kahvin ja limonadin myynnistä.

Nyttemmin Ravintolapäivän luonne onkin sitten muuttunut kertavuotiseen isoon ruokakarnevaaliin ja satunnaisiin pop-up-kojuihin joita ihmiset voivat pystyttää minne tahansa ja milloin tahansa, vaikka vuoden jokaisena päivänä. En ole vielä aivan täysin sisäistänyt tätä suurta muutosta, että onko se hyvä vai huono asia. Hyvä asia, että enää ei tarvitse välttämättä satsata niin isosti neljänä kertana vuodessa, vaan voi pitää pienempiä kojuja silloin tällöin kenties useammin. Toisaalta taas informoiminen ja näkyvyys tuottaakin sitten hieman ongelmia, jos kojusi myyntipäivä onkin jokin ihan tuikituntematon ja tavallinen päivä. Kannattanee jotenkin yhdistää jokin tapahtuma myyntikojun pitämiselle.

Sain myös idena kerätä kavereista myyntiporukka jonnekin puistoon. Voisi lähteä liikeelle pienemmällä myyntimäärällä ja logistiikka olisi kaveriporukassa helpompaa. Yksin hoitaminen on rankkaa. Toivon, että kaveriporukassa tehtävä myyntipäivä tapahtuu jonain kesäpäivänä. Ideoita on jo, kuten kunnon myyntimiehellä pitääkin...

Ruttopuiston dinerissa oli myös
asiakkaita varten piknik-viltti, jonka
päällä oli hyvä mutustella herkkuja.

maanantai 16. toukokuuta 2016

Ravintolapäivän menu 21.5.2016


Toivotaan hyvää säätä ja paljon ihmisiä paikalle! Tervetuloa, kaikki makeanhimoiset keksimonsterit!

Ruttopuisto, 21.5.2016 klo 10.30-15.00.

maanantai 9. toukokuuta 2016

Johnny's Diner Goes Cuckoo Over Cookies!

...eli kuinka keksisirkus saapuu kaupunkiin!

Tämänkertainen blogipäivitys ei sisällä reseptiä, sillä allekirjoittanut on armottomalla Ravintolapäivää koskevalla leipomismaratonilla. Toukokuun Ravintolapäivä on nimittäin kohta ovella ja työt on aloitettu jo viime viikolla. Tämä viikko leivotaan vielä hullun lailla, ensi viikolla hengitetään hieman ja tehdään viimeisiä silauksia ennen h-hetkeä. Koska herkut ovat uusia, niiden saloja ei paljasteta vielä reseptien muodossa. Suosituimmista hiteistä tulen jakamaan reseptit tulevaisuudessa.

H-hetki on lauantaina 21.5. Päivä tulee olemaan erilainen muihin Ravintolapäiviin verrattuna sen takia, että Johnny's Diner parkkeeraa tavoistaan poiketen nyt Helsingin Ruttopuistoon, eikä Espoon Leppävaaraan. Leipuri lähtee siis isolle kirkolle pällistelemään meininkiä.

Teemana tulee tällä kertaa olemaan pikkuleivät eli keksit eli cookiesit, nuo helpot vaikeat herkut. Alunperin olin suunnitellut ottaa mukaan myös cupcakeja, mutta totesin olevan viisampaa keskittyä yhteen teemaan kerralla. Siirsin tämän takia muffarit elokuulle ja pistin samalla keksikierrokset kovemmalle. Nyt mennään kovaa ja isolla volyymille perkele!

Olen leiponut reilut kymmenen annosta keksejä reilussa viikossa. Määrällisesti tämä tarkoittaa noin paria sataa keksiä yhteensä. Normaali-ihmisillä on pakastin täynnä kesän marjoja ja syksyn sieniä: meikäläisellä on pakastin nurkkia myöten täynnä keksejä. Keksit ovat siitä hyviä leivonnaisia, että ne voi huoletta pakastaa paiston jälkeen.

Lista, joka paljastuu kokonaisuudessaan yksityiskohtiaan myöten ensi maanantaina, pitää sisällään suklaakeksejä, kanelikeksejä, sitruunakeksejä, minttusuklaakeksejä, maapähkinävoikeksejä ja paljon paljon muuta. Olen aina pyrkinyt ottamaan mahdollisimman hyvin erilaiset ruokavaliot huomioon leipomuksissani, ettei kojullani käyvä ihminen ainakaan joudu sen takia poistumaan, ettei listalta löydy laktoositonta tai gluteenitonta herkkua, Listalla on gluteenitonta, vähälaktoosista, laktoositonta, maidotonta ja ensimmäistä kertaa puhtaasti vegaanista mutusteltavaa. Aina pitää pyrkiä laajentamaan repertuaaria, ja tällä kertaa se laajentuu vegaanipuolelle. Eli kaikki vegaanit ilman muuta maistelemaan seesaminsiemen-mantelikeksejä!

En oikein tiedä mitä tarkalleen odottaa Helsingin Ruttopuistolta. Toisaalta odotan hirmuista ihmsivilinää, toisaalta tuumin josko hukun massaan ja keksit jäävät pöydälle eivätkä löydä tietään asiakkaiden käsiin. Tosin jos Leppävaarassa on kaikki leipomukset menneet viime kerroilla ja tahti parantunut jokaisella kerralla, niin eikös kaiken järjen mukaan Helsinki pitäisi olla täysosuma? Toivotaan parasta. Varustauduttu ainakin on. Normaalisti herkkuja on leivottu yksi satsi per myyntinimike - nyt taikinat on tuplattu. Tuplaaminen tarkoittaa lähes jokailtaisia leipomissessioita. Uuni käy kuumana ja Moulinex jyllää pöydällä. Onneks on Netflix taustalla. Saapahan hyödynnettyä telkkarin tuijottamisenkin.

Näillä näkymin erilaisia keksejä tulee kymmenisen kappaletta eri makuja. Kutakin makua on leivottu noin tuplat eli 30-50 kpl, taikinasta riippuen. Tästä voi jokainen matikkanero päätellä millainen keksivuori Ruttopuistoon pystytetään. Keksien lisäksi tulee nelinkertainen annos amerikkalaista limonaadia, joka viikko sitten reseptissäkin vilahti. 24 sitruunaa puristettava perjantaina ennen lauantain urakkaa, voi jeesuskristusjamariajajoosef! :D

Ensi maanantaina julkistan lopullisen listan kaikkine detaljeineen. Jengi voi sitten käydä etukäteen fiilistelemässä tarjontaa. Nyt vahtimaan uunia, siellä paistuu taas yksi satsi taivaalliselta tuoksuvia sitruunakeksejä! Ja koska rakastan sitruunaa, minun sitruunakeksit maistuvat aidolta sitruunalta ja sitä on PALJON. Mutta näistä ja muista enemmän ensi maanantaina...

Nämä pieniä ruisleipiä muistuttavat
supersuklaiset herkut kantavat nimeä
"Not Ruisleipä PRKL!" :)

Pride-kulkue tekee taas tulojaan ja
sen kunniaksi leivoin värikkäitä ja
lapsekkaita vaniljaisia strösseli-
keksejä. Päälle tulossa vielä
kruunuksi kuorrutenokare ja
ylläri ylläri: STRÖSSELIÄ!

Minttusuklaakeksien massiivinen
taikina leipoutui noin 50 keksiksi,
joiden päälle kuorrutetaan myyntipäivää
edeltävänä perjantaina paksu
minttusuklaakuorrute ja suklaaraidat.

Mantelit paahtuvat mantelivoita
varten - kuuluvat oleellisena osana
vegaanisiin seesaminsiemen-
mantelikekseihin.